Performance Max Cursus

Performance Max is het antwoord van Google op de verdere verschuiving naar automatisering en machine learning (AI) in deze digitale economie. Inmiddels heb ik al een tijdje ervaring met Performance Max campagnes. De eerste campagnes heb ik opgezet in oktober 2021 voor Pets Place, Philips en enkele MKB klanten. Om deze reden wil ik graag mijn kennis en best practices met jullie delen over dit nieuwe geautomatiseerde campagne type. Hoe kan je deze campagnes het beste optimaliseren? Hoe behaal je jouw doelen via maximale prestaties (Performance Max) campagnes? Hoe bereik je nog meer potentiële klanten over meerdere Google platformen?

Performance Max uitleg

Hoe werkt performance max?

Google serveert maximale prestatie campagnes automatisch uit op Google Maps, Search, Display, Gmail, Discovery & YouTube. Het enige dat je moet instellen zijn een feed, assets zoals teksten, afbeeldingen en video’s, doelgroep signalen, geografische targets, een budget en natuurlijke je campagne doelen. Google combineert deze input en maakt hier zelf de best mogelijke ads van op basis van historische performance. Daarom is het dringende advies om Data Driven Attributie (DDA) in te schakelen op account niveau. Uiteraard leer ik je meer over deze onderwerpen tijdens de cursus.

Performance Max Instellingen

Het verschil met ‘gewone’ Google Ads campagnes is dat Performance Max campagnes zich richten op het behalen van de doelstelling middels machine learning en voor een groot deel geautomatiseerd zijn. Er zijn plannen om online marketeers meer controle te geven maar tot op heden, is het meerendeel geautomatiseerd. Waar het op neerkomt is dat de juiste advertentie op het juiste moment wordt geserveerd in alle Google kanalen teneinde de doelstelling van de campagne te behalen. Het is alleen mogelijk om op conversie gerichte doelstellingen te sturen. 

Voor B2C klanten werkt het supergoed om een feed met producten toe te voegen. Voor B2B klanten is dit niet perse noodzakelijk (en ook vaak niet mogelijk). De campagnes zijn ROAS gedreven dus het is essentieel om te werken met omzet (B2C) en/of leadwaardes (B2B). Daarom is het voor beide markten erg belangrijk om de metingen op orde te hebben zodat het algoritme daar op kan sturen.

 

Performance Max Doelen

Hieronder de doelen die je kunt kiezen voor Performance Max. De online sales doelen spreken voor zich. De lead generatie doelen moeten eerst gekwantificeerd worden alvorens het algoritme kan sturen op de meest belangrijke leads. Voor offline sales (verkopen in de winkels) geldt dat store visits en store sales eerst moeten worden ingesteld en geactiveerd.

Doelen Performance Max

Middels doelgroep signalen kan je het algoritme sturen om vanuit jouw eigen (1st party) data de juiste potentiële klanten te bereiken. Hiermee geef je zelf aan waar jouw doelgroep met de grootste kans op conversie zich bevindt. Ook versnel je hiermee de leerfase van de campagne zodat je eerder je doelen bereikt.

Performance Max training

Wat leer je in de Performance Max Cursus?

Daarnaast kan je onbeperkt vragen stellen gedurende de cursus termijn en krijg je toegang tot de besloten LinkedIn community. Samen bouwen we aan de best mogelijke prestaties van jouw nieuwe Performance Max campagnes!